Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα ψυχοκοινωνικής αγωγής με τη θεατροπαιδαγωγό Ευρυδίκη Σαμαρά του Θέατρου Χαλκίδας στο σχολείο μας
Πλήθος επιστημονικών ερευνών δείχνουν ότι οι συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες είναι εξίσου σημαντικές με τις διανοητικές ικανότητες και η ανάπτυξή τους συντελεί τόσο στην σχολική επίδοση, όσο και στην κοινωνική υγεία του σχολείου. Η χρήση της μεθοδολογίας του Εκπαιδευτικού Δράματος στην προαγωγή της ψυχικής υγείας αποτελεί μια καινοτόμο προσέγγιση στο χώρο αυτό. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό εργαλείο, μια μεθοδευμένη εξέλιξη της δραματοποίησης και του θεατρικού παιχνιδιού, που δίνει την ευκαιρία στον συμμετέχοντα να εκφραστεί, να παρατηρήσει και να διερευνήσει, μέσα από τον προστατευτικό μανδύα του θεάτρου. Οι μαθητές, στο πλαίσιο μιας ιστορίας, βιώνουν υποθετικές καταστάσεις και καλούνται να προσεγγίσουν μια κατάσταση σε βάθος μέσα από διάφορους ρόλους και ποικιλία τεχνικών, όπως: παιχνίδι ρόλων (εμψυχώτρια και συμμετέχοντες σε ρόλους), σωματική έκφραση, αυτοσχεδιασμό, διάλογο, δημιουργική γραφή, κλπ.
Α΄ Προγραμμα: «Ένας άλλος Μινώταυρος» Θεματική: Διαφορετικότητα Τάξεις: Α΄, Β΄, Γ’ δημοτικού (προσαρμοσμένο ηλικιακά) Στόχοι: Οι μαθητές να αναρωτηθούν πάνω στους λόγους που οδηγούν τους ανθρώπους στην «απομόνωση» του διαφορετικού να βιώσουν τα συναισθήματα του αποκλεισμένου από την ομάδα ήρωα, καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση να αντιληφθούν το ρόλο που παίζει ο κοινωνικός περίγυρος στον αρνητικό ή θετικό στιγματισμό ενός προσώπου Δραματικό περιεχόμενο: Τα παιδιά μπαίνοντας σε ρόλο αρχαιολόγων ανακαλύπτουν μια διαφορετική απόδοση της μορφής και της στάσης του γνωστού μυθολογικού τέρατος. Με ένα φλας μπακ στο χρόνο θα βρεθούν στα παιδικά χρόνια του Μινώταυρου και θα παρακολουθήσουν γεγονότα από τη ζωή του μπαίνοντας σε ρόλο πολιτών της Κνωσσού. Το παιδί – τέρας καθώς δεν βρίσκει θετική ανταπόκριση από τον κοινωνικό περίγυρο συμπεριφέρεται βίαια και οι γονείς του αποφασίζουν να τον κλείσουν στο λαβύρινθο. Β΄ Πρόγραμμα: «Λιονταροκτυπήματα» Θεματική: Ζήλεια – Ανταγωνισμός Τάξεις: Β΄, Γ΄, δημοτικού Στόχοι: Οι μαθητές • να διερευνήσουν τον τρόπο που η ζήλια επηρεάζει την συμπεριφορά μας • να αντιληφθούν τα βαθύτερα αίτια της ζήλιας, όπως ο φόβος και η έλλειψη αυτοεκτίμησης • να βιώσουν το πως μια κοινωνία ανταγωνιστικού πνεύματος μπορεί να δημιουργήσει διχασμό • να αντιληφθούν ότι η αξία κάθε προσώπου δεν καθορίζεται από τις ικανότητες του και να ενθαρρυνθούν εμμέσως στο να ζητήσουν τρόπους επιβεβαίωσης της αγάπης από τους γύρω τους. Δραματικό περιεχόμενο: Δύο λιονταράκια μεγαλώνουν με τους γονείς τους μέσα σε μια αγέλη λιονταριών. Οι γονείς τους αναμένουν από αυτά να γίνουν δεινοί κυνηγοί, ακολουθώντας τους προπάτορές τους. Η σχέση των δυο αδερφών διαταράσσεται όταν ο ένας από τους δύο αναδεικνύεται ικανότερος στον τομέα αυτό. Καθώς ο πατέρας-λιοντάρι επιλέγει τον ικανότερο στο κυνήγι αδερφό για να τον συντροφεύσει σε αυτό, το άλλο λιονταράκι κάνει ότι μπορεί για να αναδειχθεί και αυτός άξιος ρισκάροντας τη ζωή του και προδίδοντας τον ίδιο του τον εαυτό.
Σχεδιασμός και Εμψύχωση Προγραμμάτων : Ευρυδίκη Σαμαρά Ηθοποιός – Θεατρολόγος – Θεατροπαιδαγωγός, απόφοιτος Εθνικού Θεάτρου, απόφοιτος Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Καποδιστριακού Πανεπιστημίου & μεταπτυχιακό δίπλωμα “Σπουδές στην Εκπαίδευση”από το Πανεπιστήμιο του Δουβλίνου